BAB 9

“Aku terima nikahnya Cazlin Amalina binti Cazlan Shafie dengan mas kahwin RM99 tunai..”
Kini sahlah aku bergelar isteri kepada Adam Shafiq.Biasanya pengantin perempuan akan menangis terharu apabila dirinya sah bergelar isteri.Tapi aku?...
Abang Adam datang ke kamarku untuk upacara pembatalan air sembahyang.Aku mencium tangan abang Adam.Terasa begitu sejuk.Tanganku jadi menggeletar.Sedangkan tadi keyakinanku seratus peratus.Maklumlah ini bukanlah perkahwinan yang aku relakan.Tiba-tiba pula jiwaku menjadi tak keruan.
Abang Adam mengucup dahiku.Hatiku tersentuh.Kenapa ni?Perasaanku terasa begitu syahdu.Perasaan yang tidak pernah kurasakan selama ini.Ya Allah.. apa yang telah terjadi kepadaku.Abang Adam melemparkan senyuman kepadaku.Sekali lagi aku dilanda gelora.Perasaanku bercampur baur.Ah, sudah.Jangan-jangan aku sudah jatuh cinta?Oh, no…

Majlis persandinganku berlangsung dengan meriahnya.Dapat aku lihat wajah mama yang begitu berseri.Moga-moga mama cepat sembuh.Ingatanku mengimbau saat-saat jurukamera menyuruh kami berposing.Aduh, itulah detik paling memalukan dalam hidupku.Ceys..
“Hah, Adam.Kau berdiri berhadapan dengan wife kau.Kau pegang pinggang wife kau.Then, pandang tepat ke dalam mata dia.Lin pula pegang bahu Adam.Lin juga pandang tepat ke dalam mata Adam.Jangan gerak sampai aku cakap okay..”
Abang Adam memegang pinggangku.Aku pula memegang bahunya.Mata kami bertembung.Lama.Tak tahannya hati aku nak pandang mata abang Adam lama-lama.Setelah itu jurukamera menyuruh kami berposing dengan cara lain.Malangnya ketika aku ingin membetulkan posisi, aku terpijak kainku sendiri yang terlalu labuh.Haha.Nak dijadikan cerita abang Adam telah menyambut tubuhku.Saat itulah aku dan abang Adam bagaikan terpegun antara satu sama lain.Kami berdua terpaku.Jurukamera dan termasuklah sanak saudara abang Adam pula apa lagi, berlumba-lumba mengambil gambar kami.Jurukamera tersebut turut memberikan arahan kepada kami agar jangan bergerak.Abang Adam pula mengemaskan lagi pelukannya untuk mengelakkan aku dari terjatuh.Aku pula terpaksa memeluk abang Adam dengan lebih kuat agar aku tidak terjatuh.Malunya…Sekali lagi aku terhidu haruman yang sama.Macam pernah bau.Tapi kat mana ek?

Aku membalut tubuhnya dengan tuala.Bestnya dapat mandi.Lepas ni nak tidur puas-puas.Tak sabar-sabar nak menghempaskan tubuhnya ke atas katil.Aku membuka pintu bilik air dan seterusnya menuju ke almari pakaiannya.Sedang aku memilih baju yang hendak dipakai, seseorang membuka pintu bilikku.Abang Adam!!!
Alamak, macam mana aku boleh lupa yang aku dah kahwin.Aku terlepas pakaianku yang hendak dipakai.
Adam tersenyum nakal.Haha.Tayangan free.
“Lin nak goda abang ke?”
Cazlin cepat-cepat mengambil bajunya yang terjatuh dan cepat-cepat ingin berlari ke bilik air.Namun, entah apa malangnya nasibku, aku tersadung lalu terjatuh.
“Aaa,” aku mengaduh.Sakitnya pergelangan kakiku.Rasa macam nak terkeluar anak tekakku menahan sakit.Abang Adam cepat-cepat mendapatkanku.Dia menyentuh kakiku.
Aku mengaduh lagi.Malunya.Dia melihatku dalam keadaan bertuala begini.Aku tak rela.Tapi dia kan suamiku.Halal baginya setiap inci tubuhku.Waa,
“Kenapa cuai sangat ni?Tengok apa dah jadi?Macam budak-budaklah Lin ni.Macam mana Lin jalan?” abang Adam mengherdikku.Mukanya serius sambil membelek-belek kakiku.
Inilah kali pertama dia meninggikan suaranya kepadaku.Aku menjadi tersentuh.Dulu sewaktu aku terjatuh, arwah along tidak pernah sekalipun nak marah-marah aku.Along akan memujukku dengan kata-kata yang menyejukkan hati.Air mataku mulai menitis di pipi.Tiba-tiba abang Adam mengangkat tubuhku.Dia mendudukkan tubuhku di atas katil perlahan-lahan.Aku memandangnya dengan takut-takut.Abang Adam membuka laciku satu persatu.Kemudian dia datang kembali padaku dengan sebotol minyak di tangan.
Dia mencangkung di hadapanku kemudian meletakkan kakiku di atas lututnya.Dia menyapu minyak angin tersebut di kakiku.Aku mangambil baju yang pegang pegang sebentar tadi dan menutup sebahagian tubuhku yang terdedah.Abang Adam memandangku.Kemudian dia tersenyum.Hish, budak samseng ni.Takut sangat aku buat apa-apa kat dia.Aku berniat nak mengusiknya sahaja.Tapi reaksinya tadi macam nampak perogol sahaja.Itulah padan muka.Tak pasal-pasal terjatuh.
“Sori abang tinggikan suara tadi.Abang risau je tadi.Tengok Lin jatuh macam nangka busuk,”abang adam tergelak.Cazlin turut tergelak.Sempat juga dia buat lawak waktu-waktu begini.
“Dahlah jatuh, kena marah pulak,”aku menyindirnya.Geramku masih bersisa akibat diherdik sebentar tadi.
“Yelah, Lin lari macam nampak perogol je..” Abang Adam menjawab selamba.
Perkataan perogol yang disebutnya mengingatkanku akan panggilanku kepadanya sewaktu di stesen komuter.Aku tersenyum.Abang Adam turut tersenyum.Dia memandangku dengan pandangan yang menggoda.Dadaku berdebar-debar.Dia menghampiriku.Wajahnya semakin dekat dengan wajahku sehingga aku boleh mendengar deruan nafasnya yang semakin kencang.Dia menyentuh bahuku.Aku memejam mataku.Terasa bibirnya menyentuh bibirku.Tiba-tiba abang Adam menggoncang tubuhku.
“Lin!!”
Aku tersentak.Ya Allah aku berangan.Ceys.
Abang Adam sudah sampai di muka pintu.
“Pergilah tukar baju.Abang keluar kejap.Abang tak tahanlah duduk lama-lama dalam bilik ni.Lin terlalu menggoda.Kalau abang tak tahan kang, plan ke mana, abang dengan Lin pula ke mana..”
Ceys.Sempat juga dia buat lawak antarabangsa.

Cazlin memandang keseluruhan biliknya.Kenapa bilik aku tiada kerusi panjang ek?Di mana abang Adam nak tidur?Aiseymen, takkan nak tidur sekatil dengan aku kot?Macam mana ni?Takpe lah.Biar aku tidur bawah.Aku tak kisah.Abang Adam manalah biasa tidur tak bertilam.Diakan anak orang kaya.
Sedang aku membentang cadar di atas lantai, abang Adam muncul di muka pintu.
“Lin buat apa ni?”
“Nak tidurlah.”
“Hish, biar abang je tidur bawah.Lin tidur atas.”
Aku teragak-agak mahu mengikut kata-kata abang Adam.
Aku menarik selimut menyelimuti tubuhku.Aku melihat abang Adam yang tidur di bawah.Kesianlah pulak.Kenapa hati aku lembut sangat ni?Biarlah dia.Dia kan lelaki.Aku bergolek ke kiri dan ke kanan.Hati rasa semacam.Tak sedap hatilah.Lama-kelamaan aku terlelap.
Akibat terlalu lasak ketika tidur, aku terjatuh ke atas tubuh abang Adam yang tidur di tepi katilku.Wah, malunya.Aku memejamkan mataku.Berpura-pura tidur.Aku tak tahu nak letak muka kat mana.Aku nak lari 1000 meter tanpa henti.Argh, tidak…
Adam terbatuk kecil.Adoi, sakitnya badan aku kena hempap.Aku memandang Cazlin.Eh, dia tidur balik.Dilihatnya mata Cazlin bergerak-gerak walaupun mata Cazlin sedang terpejam.Ceh, pura-pura tidurlah tu.Owh, tak nak mengaku salah yek.Adam memeluk tubuh isterinya.Dia pula berpura-pura tidur.
Cazlin terkejut.Dia membuka matanya.Dia dapat mendengar deruan nafas abang Adam.Dia melihat abang Adam sedang nyenyak tidur.Dia cuba menolak tangan abang Adam.Namun gagal.Dia ingin mengejutkan abang Adam.Tapi tak sampai hati pula.Sudahlah abang Adam tidur bawah.Dia pula menghempap abang Adam.Sesudah itu ingin mengejutkan abang Adam dari tidur.Memang tak sampai hati.Saat itu dia dapat melihat wajah abang Adam dari dekat.Eee, buruknya muka dia waktu sedang tidur.Namun rambut abang Adam yang terjuntai di keningnya membuatkan abang Adam kelihatan kacak.Betul ke aku dah kahwin dengan dia?Macam tak percaya sahaja.
Adam cuba menahan tawanya. Padan muka kau. Niat hatinya sengaja untuk mengusik Cazlin.Gadis yang ego.Keras kepala. Sangat susah untuk mengaku kesalahan sendiri. Sungguh dia Cuma menganggap Cazlin tidak lebih seperti adiknya sendiri. Sekadar memberikan kasih seorang abang kepada Cazlin. Hatinya masih lagi pada Hana. Dia mengeratkan lagi pelukannya. Akhirnya mereka berdua pun sama-sama terlena.

0 comments:

Post a Comment

no talipOn