Bab 1

Cazlin menghempaskan beg bajunya di atas bangku bus stop kolejnya. Beratnya beg aku ini. Rasa-rasanya berat begnya menyamai beras empat kilo kot. Itulah yang aku benci kalau cuti tentang cuti semester. Sudahlah terpaksa menunggu bas berjam-jam lamanya. Nak kena berebut naik bas. Lepas itu nak kena tukar naik komuter. Lepas itu, nak kena tukar naik LRT. Argh, beginilah nasibku.

“Woi, hang ni nak balik Bangladesh ka? Aku tengok beg hang ini berat gila. Belum campur hang punya laptop kat bahu,” Farah memandangku dari hingga ke bawah. Alah minah kedah ni, apsal dia ada kat sini pulak. Malas aku nak layan. Dia ini kalau dah bercakap tak berhenti.

“Aku ini ada kecelaruan mental sikit. Sayang nak berpisah dengan baju-baju kesayangan aku selama sebulan ini,”

Farah mengherotkan mulutnya.

“Iyalah hang ni. Aku tahulah hang ambik course psikologi. Takkan dah habis exam pun nak cakap pasal kecelaruan mental hang tu jugak,”

Cazlin menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Iye tak iye jugak.

“Weyh, aku nak datang Melaka next week. Aku nak datang rumah hang. Hang bawa aku naik Menara Taming Sari tau. Aku nak jalan-jalan kat Melaka. Aku nak naik Eye Of Melaka, naik bas Double Decker, pergi Kota A Famosa… banyak lagilah,”

“Aku yang memang truly orang Melaka ni pun memang tak pernah naik menatang tu. Kau yang jauh-jauh ni pulak yang sibuk nak naik menatang tu.”

“Aku tak kira. Aku tau bila aku sampai Melaka Sentral nanti hang jemput aku tau. Ok. Aku chow dulu. Daa..”

Cazlin melihat sahaja sahabatnya menaiki sebuah kereta Toyota Altis milik Shamsul. Bestnya ada pakwe yang berkereta. Si Farah ni bukannya reti nak balik masa cuti-cuti ini. Tak habis-habis berdating dengan si Shamsul. Eee, jeleslah pulak. Iyelah, kalau aku ada pakwe yang ada kereta tak payahlah aku nak bersesak-sesak naik bas, komuter dan sebagainya. Beginilah nasib diriku.. Ah, bukankah single itu lebih baik? Couple make trouble, right?

Aku cepat-cepat masuk ke dalam komuter. Maaflah brader, aku terpaksa jugak tolak brader tu demi mendapatkan tempat duduk di dalam komuter ini. Tapi hampeh, tiada satu pun tempat duduk kat dalam ni. Semuanya dah penuh. Aku mencari-cari brader yang aku tolak sebentar tadi. Manalah tahukan, mesti brader tu bengang gila aku tolak dia. Mesti dia kata aku perempuan tak bertamadun. Wakaka.. Tiba-tiba ada sorang wanita berbangsa Cina masuk ke dalam train ketika kedua-dua pintu train komuter hampir bersatu. Ini lagi sorang geng aku. Tak bertamadun. Kalau tersepit macam mana? Tiba-tiba mataku terpandang wajah brader yang aku tolak sebentar tadi. Pandangan matanya tajam. Alamak, dia pandang akulah. Aku memusingkan tubuhku ke arah perempuan Cina itu tadi. Aku berpura-pura sibuk memandang wanita Cina itu. Hampir 10 minit aku memandang gelagat wanita Cina itu. Betul ke tak perempuan ini? Tak boleh duduk diam ke? Dari tadi dok menggeliat. Sekejap-sekejap buka ikatan rambut dia. Lepas itu dia mengikat rambutnya semula. Nak tarik perhatian ke? Tiba-tiba wanita Cina itu, mengambil sesuatu dari dalam begnya. Deodorant. Dia nak buat apa dengan deodorant tu?

Masya-Allah. Dia pakai deodorant tu kat tengah-tengah tren ni? Aku melihat sekelilingku. Majoritinya adalah kaum adam. Wanita Cina ni nak buat lawak antarabangsa ke petang-petang ni. Aku mengalihkan tubuhku ke arah lain. Aku ingin menahan tawaku. Sahlah perempuan ini kurang siuman. Aku cuba sedaya-upaya menahan tawaku.Tak baik gelakkan orang Cazlin. Mataku sekali lagi terpandang brader tersebut. Cis, dia masih memandangku. Aiseymen, aku dah langgar perogol bersiri ke? Aduh, masalah besar ni. Apa aku nak buat? Stesen UKM ke stesen Bandar Tasik Selatan bukannya jauh sangat. Setengah jam sahaja. Kenapa aku rasa macam tren ni merangkak je ek? Ya Allah, selamatkanlah hambaMu ini. Matikanlah aku dalam iman..

Alhamdulillah, sampai juga aku kat stesen Bandar Tasik Selatan. Cepat-cepat aku keluar dari tren tersebut. Tiba-tiba ada seseorang memaut bahuku. Aku memalingkan wajahku. Ah, brader tadi. Aku pun menghayunkan beg bajuku ke arah lelaki tersebut. Aku pun membuka langkah silat yang tidak pernah aku pelajari. Itulah akibatnya atas kedegilan aku untuk mewarisi seni ilmu persilatan dari datukku. Dasar cucu pemalas. Rasa-rasanya gaya yang aku buka ini bukan berbentuk orang yang bersilat lagi, tetapi dah macam gaya Tai Chi. Ah, gasaklah. Kita kena buat-buat berani walaupun kita adalah manusia yang paling penakut dalam dunia ini.

Brader itu jatuh terjelepuk akibat beg seberat beras empat kilo yang aku bawa. Rasalah kau. Aku semakin bengang melihat brader tu tergelak. Cis..

“Apa yang awak nak dari saya hah? Baik awak cakap sebelum saya lepuk awak!!”

Lelaki itu bangun perlahan-lahan. Dia rileks je. Sempat juga membersihkan seluarnya. Muka macam baik. Alamak, toughnya badan dia. Tinggi macam Beckham. Aku ni dahlah kecik, ketot pula. Tak setanding langsung dengannya.

“Budak samseng..”ujar lelaki itu pendek.

Nafasku semakin turun naik. Kurang ajar betul mamat ni.

“Perogol!!” pantas sahaja mulutku menjawab.

Mamat tersebut mengerutkan keningnya. Eh minah ni. Muka sahaja cun. Memang cun gila. Malangnya perangainya lagi gila daripada orang gila.

“Dahlah kau langgar aku tadi. Lepas itu, kau hempuk aku pula dengan beg bangla kau tu. Hah, sekarang kau panggil aku perogol pula. Eeei, kau ni kan….”

“Takkan sebab saya terlanggar badan awak, awak nak ikut saya macam perogol bersiri? Lepas tu tenung saya macam saya tak pakai baju. Awak fikirlah sendiri. Takde perempuan yang suka ditenung macam tu. Saya tak suka awak tau tak!!!” jawab aku dengan marahnya. Aku takut sebenarnya. Aku buat-buat je. Waa, mak…

“Nah!!!Bisinglah awak ni,”

Lelaki tersebut menghulurkan handphone N73 milikku betul-betul dekat dengan hidungku. Aku menyambutnya. Eh?

“Kau langgar aku macam samseng. Handphone kau tu jatuh betul-betul kat kaki aku. Ikutkan hati aku, malas nak kutip handphone kau tu. Nasib baik aku sempat masuk tren tu. Aku nak pulangkan masa kat dalam tren. Tapi tren tu penuh sangat. Nak panggil nama aku tak tau. Kebetulan kau turun stesen yang sama dengan aku.”

Cazlin menelan air liurnya. Alamak, malunya. Apa aku nak buat ni? Rasa macam nak lari 1000 meter tanpa henti. Eh, tak boleh. Aku kan semput.

“Ye ke?” itu sahaja yang mampu aku katakan. Lidahku kelu. Ya Allah, besarnya salah aku kat brader ni. Inilah akibatnya kalau suka bersangka buruk kat orang.

Lelaki tersebut tergelak. Aku pula berasa pelik. Aku ada buat lawak ke? Atau muka aku yang dah berubah jadi badut?

“Kau jangan buat muka macam tu. Perogol pun lari tengok muka kau macam tu tau tak?”

“Saya minta maaf.Er…” aku menggaru-garu kepalaku yang tidak gatal. Apa aku nak cakap? Aku dah malu gila ni.

“Its ok. Aku faham kalau perempuan macam kau bereaksi macam tu. Aku blah dulu la. Bye budak samseng…” Brader tersebut meninggalkan aku. Aku menekup mukaku. Aduh, aku dah buat lawak antarabangsa. Hari ini dalam sejarah. Ah, lantaklah. Aku tak kenal dia. Dia tak kenal aku. Aku takkan jumpa lagi dia sampai bila-bila. Dia pun takkan jumpa aku lagi sampai bila-bila. Yup, Cazlin. You can do it. Chaiyok…

0 comments:

Post a Comment

no talipOn