BAB 5
Adam menyuap roti bakar ke dalam mulutnya sambil menatap akhbar News Straits Times.Eh, gambar Hana.Hana dengan siapa pula ni?Penyanyi terkenal dari negara seberang?Irwansyah?Elleh, handsome lagi aku.Adam menutup surat khabar yang selesai dibacanya.Rindunya dengan Hana.Sudah seminggu tidak berjumpa.Maklumlah, Hana ada penggambaran di Bandung, Indonesia.
Puan Sri Saleha menghulurkan sekeping lagi roti bakar kepada anak bujangnya.
“Macam mana dengan kes mama?Adam rasa nak upah bodyguard untuk mama.Dari dulu lagi Adam nak buat.Tapi mama tak bagi,”luah Adam.Mulutnya masih rancak mengunyah roti bakar.
“Mama dah tak kisah, Adam.Mama ikut sahaja.Tak sangka pula sampai jadi macam ni.Kenapalah orang berdendam dengan kita sampai macam ni?”
“Biasalah, mama.Manusia tak boleh tengok manusia yang lain senang.Semua nak kaya cepat.Tak nak berusaha,”
Puan Sri Saleha mengangguk-anggukkan kepala.
“Adam bawa Lin pergi check-up pukul 2.00 petang nanti ye.Mama nak kena pergi balai polis dengan papa nanti.Inspektor Shahril nak jumpa katanya,”
Adam tersedak.Cepat-cepat dia meneguk air Nescafe.Puan Sri Saleha menepuk bahu anak bujangnya.
“Kenapa, Adam?Are you okay?Hai, mama sebut sahaja nama Lin, Adam tersedak tiba-tiba,”
“Eh, takde apa-apa.Adam tak kisah,”ujar Adam.
Aduh, dengan budak samseng tu lagi.


Cazlin menjeling pemuda di sebelahnya.Eee, kenapalah aku asyik jumpa dia?Takde orang lain lagi ke dalam dunia ni.
Adam menyanyi-nyani kecil mengikut rentak lagu yang dimainkan oleh radio Hot FM.Lagu Dugaannya yang dinyanyikan oleh kumpulan Hujan.Kereta Jaguar XF milik Adam meluncur laju di jalan raya.
“Well, aku minta maaflah tentang hal malam tadi.Aku takde niat nak buat apa-apa yang tak baik pun kat kau.And aku tumpang simpati dengan apa yang terjadi kat abang kau,”
“Err, saya yang patut minta maaf.Saya ni tetamu kat rumah awak.Tetapi saya dah bersikap buruk kat awak.Saya agak emosi pagi tadi.Em, saya juga nak minta maaf sebab setiap kali kita jumpa, awak mesti kena…kena…”
“Hempuk?” Adam menjawabnya bagi pihak aku.Hah, betullah itu.Pandai.
“Lebih kurang macam tu la,” jawab Cazlin lalu mengalihkan pandangannya ke luar tingkap.
Adam tergelak.
“Well, awak bukannya tetamu di rumah saya,”
Eh, dia tak cakap ‘kau’ dan ‘aku’ lagi.Bukankah lebih manis begini.
“Awak sebahagian dari keluarga saya.Mama kan dah declare nak ambil awak sebagai anak angkat dia.Terima kasih sangat-sangat sebab bersusah payah selamatkan mama saya.Saya janji dengan awak, saya akan buat apa sahaja untuk awak.Pengorbanan awak dan abang awak tiada nilai bagi saya dan keluarga saya.So, kira awak ni adik saya la.Awak kena panggil saya, ‘aaabang’,”
Aku memandangnya. Abang?
“Eh,eh.Saya gurau je.Jangan marah ye..”Adam cepat-cepat mengubah topik.Niat di hati nak bergurau.Tapi takutlah pulak.Takut kena hempuk.
Cazlin ketawa.Dia ketawa lagi.Macam-macamlah mamat ni.Kiranya brader ni takdelah jahat sangat.
“Saya nak minta tolong dengan abang boleh tak?”
“Tolong apa?”
“Tolong jangan tidur atas katil Lin lagi,”
Adam tergelak besar.Cazlin turut tergelak.
“Abang pun nak mintak tolong boleh?”
Cazlin mengangkat keningnya ala-ala Ziana Zain.
“Tolong apa?”
“Tolonglah jangan menggigau lagi…”
Serta merta Cazlin mencubit lengan Adam.
“Jahat!!”

0 comments:

Post a Comment

no talipOn