salam ramadan al-mubarak...

hari ni masuk hari ke-3 umat islam berpuasa..alhamdulillah..

hari ahad yg lalu, along aku dtg kolej..die bawa ak pegi tesco. beli makanan asasi. ala, buat stok dlm bilek saat2 kecemasan...hehe..

waktu kat tesco tempoh hari, aku tengok ramai gila orang kat bahagian makanan basah a.k.a daging, ayam dan lain2. ramainyeee..aku cakap kat along..

along senyum je. along cakap ..biasalah..orang nak pegi pasar..nak tempat yg selesa, xpanas, xlecak/ berlumpur..ade air cond..

aku teringat kat ayah dgn mak..

dlu mse aku kecik2 ayah marah kalo aku nak ikut pegi pasar. ayah kata panas, nanti seluar adik kotor kena lecak,lumpur. tapi aku tetap nak ikut. beria-ia nak ikut..jadi nak tak nak ayah kena paksa rela dgn aku bawa aku pegi pasar. dulu aku tinggal kat KL. Jadi ayah selalunya akan pergi pasar pudu. memang besar dan sesak. penuh manusia dari pelbagai kaum.

mula2 sekali ayah akan lipat kaki seluar aku. pastu ayah pegang kuat tangan aku masa kat pasar. aku akan tolong ayah pegang barang2 yang ayah beli. seronok sangat. ak dengar abang2 yang potong daging tu sibuk promote daging dorg. berlawan2 dgn gerai2 berdekatan. ak seronok tgk gelagat diorang. gelagat makcik2 yang tawar-menawar. muka penjual ikan yang bengang dgn makcik2 yg tawar menawar...haha..aku rindu saat2 tu..ak nak jadi kecik balik..bercerita tentang pasar nih betul2 mengundang noltalgia indah yg ak akan kenang sampai bila2.

bagi aku pasar yang macam tu la baru best. barang2 dorg pon segar2 dan berada dlm keadaan baik.. harga pun murah..bagi keluarga yang berpendapatan sederhana macam kami, memang kami akan cuba cari brg yg murah..yelah nak save budjet utk benda2 lain jugak kan..tapi tak kisahlah..kerana ia menjadikan kami sekeluarga manusia yang lebih bersyukur tahu nikmat hidup...

alhamdulillah...
salam ramadan..selamat menyambut bulan ramadan dan muga bulan ramadan kali ini menjadi lebey baik dan bermakna serta dipenuhi dengan amalan2 yang baik.

ape yang aku paling suka tiap kali bulan ramadan menjelang?

- aku paling suka dengar azan subuh..ntahlah .. hati rasa sangat sayu. aku dapat merasakan hari-hari yang aku tinggalkan semakin jauh. aku sedih kerana ade masa2 gembira yang aku tinggalkan.

-aku paling suka mse petang..wktu kecik2, ayah mesti tanya ak nak makan ape? jrg ak plan ape yg ak nk mkn sbb ape yg penting ak dpt bukak poce sme2 ngn famili aku. itu yg aku ingin dan nikmat itu lebey berharga dari nikmat dapat makan sedap2..

byk lagi la..tp ak xingat..

dan aku xtahu kenapa..tiap kali bulan ramadan menjelma, aku jadi perindu yang tenat.
aku terlalu dan amat rindukan dia. perasaan ini tak dapat aku singkapkan mahu gambarkan kenapa... ianya misteri..ak sendiri tiada jawapan kepada soalan ini...sungguh, aku rindukan dia..namun rindu ini ak humbankan jauh2 ke sudut hati aku yang terdalam... seolah2 ak tak pernah ingatkan dia.. sedangkan hati ini terlalu sarat dan penuh dengan rindu2 yang tak tertanggung. aku cuma suka dia. aku cuba menjalani hidup ini seperti orang lain. aku tak mahu menyusahkan sesiapa dengan perasaan bodoh ini. ak tak mahu menjerit dan mengatakan pada satu dunia aku adalah insan yang terluka teruk dan parah. kerana ada lagi hati lain yang perlu aku jaga. kerana hidupnya aku pada hari ini ade yang lain lebih berjasa..tanpa mereka aku tiada di sini...kewarasan dan kenormalan aku kerana mereka..
hati tak pernah meminta-minta
disanjung-sanjung
diingat manusia nun jauh
cuma meminta sedikit pengertian
kerana aku manusia biasa
punya hati dan perasaan
aku bisa menanggungnya
cuma kadang kala
benteng hatiku ampuh
namun akan aku bina ia semula
sepantas mungkin
sebelum ada yang bisa mencerobohinya...
tidak ada yang bisa...
jika aku sendiri tidak mengizinkan..
jom baca dan berikan komen kat novel dibius cinta!!!

no talipOn